Nädal 13: Reljeefsed hiired ja nende puudujäägid
13. nädala tekstis kirjeldatud tugilahendustest tundus mulle
kõige huvitavam nn "reljeefne hiir". Tegemist on tavalise arvutihiire
laadse seadmega, mille peal on reljeefselt infot edastav kuvar. Selline kuvar
kujutab endast tavaliselt 2D-maatriksisse paigutatud muudetava kõrgusega pulgakesi,
mille peal sõrmi hoides ja hiirt ringi liigutades peaks kasutaja oma
kompimismeele abil saama ettekujutuse virtuaalsetest kujunditest ja nende
asenditest. [1]
Graafilised esitusviisid on osutunud väga efektiivseks
harjumatu informatsiooni edastamismeetodiks. Kahjuks on sel kujul esitatud
informatsiooni kasutatavus probleemne nägemispuudega inimeste jaoks. Graafide,
diagrammide jms infoesituste tõlgendamine teksti kujule osutub aga tihti
keeruliseks või annab selgelt alaväärsema ja raskemini mõistetava tulemuse
originaalse graafilise esitusega võrreldes - näiteks kaob võimalus tajuda
mustreid ja ruumilisi suhteid. [2], [3]
Üheks võimalikuks lahenduseks on graafilise informatsiooni
esitamine reljeefselt. Kui on vaja esitada mitmeid erinevaid või tihti
muutuvaid graafilisi kujutisi, on eelistatav kasutada värskendatavaid reljeefseid
kuvareid, kuna traditsioonilisemate staatiliste meediumite pruukimine osutub
sel juhul tülikaks, kulukaks ja ajamahukaks. Üheks taoliseks värskendatavaks
kuvariks ongi reljeefne hiir, mis on kuluefektiivsem ja hõlpsamini hooldatav
kui „tervet lehte“ esitavad kuvarid. Samuti on reljeefse hiire korral tajutava
graafilise kujundi suurus piiratud vaid kasutatava asukohatuvastussüsteemi
poolt [2].
Hoolimata reljeefsete hiirte eelistest näib, et tegelikud
pimedad ja vaegnägijad pole neid eriti kasutusele võtnud. Tõepoolest, hetkel
toodetavatel reljeefsetel hiirtel on tuvastatud mitmeid puudujääke, mis võivad
esmapilgul märkamata jääda [3].
Tehnoloogia, mis tavaliste arvutihiirte korral on täiesti piisav, põhjustab
tõsiseid probleeme reljeefsete hiirte kasutajatele. Nimelt on optiliste hiirte
asukoha määramine suhteline – pole absoluutset võrdluspunkti – ning seetõttu kerkib
esile aina suurem nihe hiire tegeliku asukoha ja sellele vastava virtuaalse
asukoha vahel. Nägemispuudeta inimestele ei põhjusta see enamasti mingeid
probleeme (nad ei pruugi seda isegi märgata), kuid selline nihe võib põhjustada
igasugust segadust reljeefse hiire kasutajates [3].
Samuti kerkivad esile probleemid, kui hiir ei püsi alati sama nurga all (mida
oleks muidugi naeruväärne eeldada). Näiteks kui veidi päripäeva keeratud hiirt
liigutada otse üles, ei liigu kursor virtuaalruumis otse üles, vaid ka selle keeramisnurgaga
proportsionaalselt vasakule – selle tulemusena tekib aga taas pidevalt muutuv
märkimisväärne erinevus hiire füüsilise ja virtuaalse asukoha vahel [3].
Lisaks ei asu tüüpilise reljeefse hiire sensor otse reljeefse kuvari all, vaid
hoopis kasutaja käelaba all. See tekitab veelgi enam segadust, kuna hiire
keeramisel ei muutu kursori positsioon virtuaalruumis ootuspäraselt. Kui pöörata
hiirt ümber sensorit läbiva vertikaaltelje, muutub reljeefkuvari füüsiline
asukoht, kuid kursor püsib paigal (kuna sensor püsib paigal). Kui pöörata hiirt
ümber kuvarit läbiva vertikaaltelje, muutub kursori asukoht, kuigi kuvar ei
liigu [3].
Reljeefsete hiirte korral tuleb mõelda igasugustele nüanssidele
ja olukordadele, mis tavahiire korral pähegi ei pruugi tulla. Lisaks eelmainitud
kaalutlustele on probleemiks ka nt kursori peatumine virtuaalruumi ääreni
jõudmisel [3] ning reljeefsete hiirte
kasutamine lisaks kujundite tajumisele ka Braille’ kirja lugemiseks [2]. Reljeefseid hiiri
disainides tuleks selliseid iseärasusi arvesse võtta ning nende poolt põhjustatud
probleeme peaks proovima lahendada. Ent kahjuks tundub, et tuntuimad reljeefsed
hiired kannatavad siiski terve hunniku sarnaste probleemide all, hoolimata
tehtud uurimustest. Pole siis ka mingi ime, et need nägemispuudega isikute seas
eriti populaarseiks pole muutunud – selline mulje jäi vähemalt mulle,
arvestades reljeefsete hiirte kohta internetist leitava informatsiooni
kasinust.
On ka tõenäoline, et reljeefsete hiirte probleemide parandamiseks pole
piisavalt rahalist motivatsiooni. Siinkohal võiksid astuda mängu
sotsiaalhoolekandeks mõeldud süsteemid, kuid kardan, et pahatihti võib otsustavate
asjapulkade suhtumine olla midagi sellelaadset: „Noh, neil ju mingisugused
seadmed on täiesti olemas ja nüüd nad tahavad hulga raha uute arendamiseks? Ja uued
seadmed oleksid tagatipuks veel kallimad ka, nii et neil oleks nende ostmiseks
lisatoetust vaja?!“. Muidugi on siin tegemist puhta minupoolse
spekulatsiooniga, kuid ma oleksin üllatunud, kui see siin-seal tõele ei
vastaks.
Allikad
[1] „Tactile Mouse“.
http://www.nise.go.jp/research/kogaku/twatanab/Tactile/TactileMouse/TactileMouseEn.html
(vaadatud nov 28, 2021).
[2] P.
C. Headley, V. E. Hribar, ja D. T. V. Pawluk, „Displaying Braille and graphics on a mouse-like tactile display“, okt 2011, doi: 10.1145/2049536.2049584.
[3] R. Rastogi, D. T. V. Pawluk, ja J. M. Ketchum, „Issues of Using Tactile Mice by Individuals Who Are Blind and Visually Impaired“, IEEE Trans. Neural Syst. Rehabil. Eng. Publ. IEEE Eng. Med. Biol. Soc., kd 18, lk 311–8, apr 2010, doi: 10.1109/TNSRE.2010.2045008.
Kommentaarid
Postita kommentaar